’Een rechtsbijstandverzekering is niets voor mij, want ik zou niet weten welke juridische risico’s ik loop.’ Herkent u zich in deze uitspraak? Misschien moet u dan nog eens goed naar uw communicatie kijken. Want geschillen beginnen meestal bij onduidelijke afspraken.
Zoals iedere relatie is ook de relatie met uw leveranciers en klanten gebaat bij duidelijkheid. Hoe goed het contact ook is, het is essentieel om afspraken schriftelijk vast te leggen. Als alles zwart op wit staat kunt u daar bij een geschil altijd op terugvallen. Uw contracten, zoals algemene inkoop- en verkoopvoorwaarden, maar ook uw e-mails en persoonlijke gesprekken moeten duidelijk maken wat een klant van u kan verwachten.
Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden vormen de spelregels van uw samenwerking, besteed er daarom de nodige aandacht aan. Dus niet het internet op en dan maar klakkeloos knippen en plakken. Want als de voorwaarden niet kloppen of als bepalingen in strijd zijn met de wet, kunnen ze door de rechter nietig worden verklaard. De algemene voorwaarden moeten bovendien afgestemd zijn op uw bedrijfsvoering, uw producten en diensten en uw klanten.
Interpretatie
Veel zakelijke conflicten komen voort uit een verschillende interpretatie van wat er is afgesproken. In uw e-mail en telefoonverkeer en uw persoonlijke gesprekken moet u er daarom alles aan doen om de verwachtingen van de klant te managen. Controleer of hij alles heeft begrepen zoals u dat bedoelt en of u hem begrijpt. Maak gespreknotities en bevestig wat er is gezegd in e-mails. Mocht er toch een geschil ontstaan waarbij een gang naar de rechter nodig is, dan staat u met een goede documentatie een stuk sterker.
Voor de kosten van juridische hulp bij een zakelijk geschil kunt u een beroep doen op een zakelijke rechtsbijstandverzekering. Meer weten? Neem contact op met ons kantoor.