Kopen via het internet is in korte tijd enorm populair geworden. Geen wonder dat veel startende ondernemers heil zien in een eigen webwinkel. Kansen zien is mooi, maar kijkt u ook naar de risico’s?
In 2013 zijn er in de detailhandel in Nederland ruim 8 duizend webwinkels gestart, een recordaantal. Een webwinkel beginnen is spannend en heeft veel voordelen. Vaak kunt u van huis uit werken en zijn de opstartkosten te overzien. Toch verdient ook een gemakkelijk te starten webwinkel een gedegen voorbereiding. U moet zich bijvoorbeeld afvragen welke risico’s u loopt. Wij noemen er een paar
Internetcriminaliteit
Hacking, systeeminbraak, verlies van data, gegevensdiefstal en cyberaanvallen: een webwinkelier kan helaas het slachtoffer worden van internetcriminaliteit. U kunt dan schade oplopen, maar ook te maken krijgen met een rechtszaak. Wat kunt u daarvoor regelen op verzekeringsgebied?
Aansprakelijkheid
Iedere ondernemer doet er verstandig aan aansprakelijkheid te verzekeren. Met een webwinkel is het risico van aansprakelijkheid zelfs iets groter. U kunt namelijk aansprakelijk gesteld worden voor schade die ontstaan is door een product dat u verhandelt. Ook als u geen schuld treft, kunt u met een schadeclaim geconfronteerd worden.
Transport
Uw goederen moeten vervoerd worden naar de klant. Onderweg of tijdens het lossen en laden kunnen ze beschadigd raken of gestolen worden. De schade kan lang niet altijd verhaald worden op de transporteur. Dit risico moet u dus goed afdekken.
Wilt u uw eigen webwinkel beginnen? Neem contact op met ons kantoor om uw risico’s in kaart te brengen en om te bespreken hoe u zich het beste verzekert.