Wet werken waar je wilt: toepassing en vereisten

De Wet werken waar je wilt is een nieuwe wet die werknemers meer vrijheid geeft om zelf hun arbeidsplaats te kiezen. De wet faciliteert thuiswerken op juridisch vlak. Wat houdt deze wet precies in en waar moet je als werkgever rekening mee houden? Hier volgt een overzicht van de belangrijkste informatie.

De wet, die voortvloeit uit de Wet flexibel werken, legt vast dat je als werkgever een verzoek om thuis te werken in principe moet accepteren. Dit geldt ook voor werknemers die momenteel veel thuiswerken en dit graag meer op kantoor willen doen. Voorheen was het mogelijk om een verzoek tot aanpassing van de arbeidsplaats na overleg af te wijzen, maar met de nieuwe wet kan een afwijzing alleen plaatsvinden op basis van een zeer goede reden, die redelijk en billijk is. De verandering in de wetgeving is een logische stap, gezien de groeiende populariteit van thuiswerken en de behoefte aan een betere balans tussen werk en privé.

Niet voor elk bedrijf van toepassing
De Wet werken waar je wilt is niet voor elk bedrijf van toepassing. Alleen werkgevers die 10 of meer werknemers in dienst hebben vallen onder deze wet. Kleine werkgevers worden vrijgesteld, omdat werken op afstand een grote impact kan hebben op hun werkplanning, administratieve lasten en kosten voor thuiswerken. Grotere werkgevers zijn daarentegen verplicht om de wet toe te passen.

Werken vanaf thuisadres
De term ‘Werken waar je wilt’ kan enigszins misleidend zijn. Een werknemer kan namelijk alleen een verzoek indienen om vanaf zijn of haar thuisadres te werken. Belangrijk is hierbij dat het woonadres van de werknemer binnen de Europese Unie moet zijn. Wanneer een werknemer een verzoek indient voor een andere arbeidsplaats dan het kantoor- of thuisadres, dan ben je als werkgever niet verplicht om het verzoek in te willigen, maar moet je het wel in overweging nemen.

Aspecten voor het maken van een afweging
Bij het beoordelen van verzoeken om thuis te werken moet je als werkgever de maatstaf van ‘redelijkheid en billijkheid’ hanteren. Dit houdt in dat je alle belangen zorgvuldig moet afwegen, zowel die van de werknemer als die van jou als werkgever. Bij het maken van deze afweging kun je verschillende aspecten in overweging nemen. Denk aan de match tussen het werk en de arbeidsplaats, specifieke wetgeving met betrekking tot thuiswerken, veiligheid, beschikbaarheid van een thuiswerkplek, de invloed op het teamgevoel en de samenwerking, sociale verantwoordelijkheid, administratieve en financiële lasten, de impact op de mentale gezondheid van de werknemer en de mogelijkheid om een betere werk-privébalans te creëren. 

Om te voorkomen dat je per werknemer steeds afzonderlijk een afweging moet maken, is het aan te raden om van tevoren een thuiswerkbeleid op te stellen en de regels voor thuiswerken op te nemen in een personeelsreglement.

Vereisten voor het indienen van een verzoek
Voor het indienen van een verzoek gelden enkele vereisten. Zo moet de werknemer minimaal 26 weken in dienst zijn, het verzoek moet schriftelijk en minimaal 2 maanden van tevoren ingediend worden en als werkgever moet je uiterlijk 1 maand vóór de ingangsdatum schriftelijk reageren op het ingediende verzoek.

Wanneer gaat deze wet in?
Het wetsvoorstel voor de Wet werken waar je wilt is op 5 juli 2022 aangenomen door de Tweede Kamer en wacht nu op goedkeuring van de Eerste Kamer. Aangezien een grote meerderheid in de Tweede Kamer vóór de nieuwe wet heeft gestemd, wordt verwacht dat het wetsvoorstel ook in de Eerste Kamer zal worden goedgekeurd. Na goedkeuring wordt de wet ingevoerd.

Wet werken waar je wilt Wet werken waar je wilt