1. Wat is een cyberverzekering?
Een cyberverzekering beschermt je bedrijf tegen alle vormen van cybercrime. Je krijgt van veel verzekeraars ook de nodige hulp om cyberaanvallen te voorkomen en ermee om te gaan. Daarnaast ontvang je een financiële vergoeding als je de dupe bent van cybercrime.
Cybercrime komt steeds vaker voor. De helft van de ondernemers was de afgelopen jaren al eens het mikpunt van cybercriminelen, zo’n twintig procent werd ook daadwerkelijk slachtoffer van cybercriminaliteit.
Cybercrime kan leiden tot financiële schade. Je kunt aansprakelijk gesteld worden omdat er klant- of personeelsgegevens zijn gestolen, of boetes krijgen vanwege een overtreding van de meldplicht datalekken.
2. Waarom een cyberverzekering?
Cybercrime is het doelmatig aanvallen van computers, servers en andere mobiele technologie. Voorbeelden van digitale criminaliteit zijn malware, phishing, ransomware, hacking en DDoS-aanvallen.
Fraudeurs proberen op verschillende manier toegang te krijgen tot je financiële gegevens, of verspreiden virussen om je computer en servers onbruikbaar te maken.
In het geval van ransomware wordt er zelfs losgeld gevraagd om de gijzeling van je computer ongedaan te maken.
Als je het slachtoffer wordt van cybercrime kan dit grote gevolgen hebben. Dit kan variëren van het mislopen van omzet en ontvreemding van klantgegevens of personeelsgegevens tot een onbereikbare server en zelfs identiteitsfraude.
3. Wat krijg je bij een cyberverzekering?
Een cyberverzekering biedt vaak een pakket aan maatregelen waarmee je beschermd wordt tegen alle vormen van cybercriminaliteit. Ook ben je verzekerd tegen financiële schade, mocht je slachtoffer worden van cybercrime.
Een cyberverzekering bestaat uit drie mogelijke componenten:
Voorkomen
Samen met een adviseur loop je alle risico’s langs en neem je waar nodig preventieve maatregelen. Dit kan bijvoorbeeld een aanpassing of uitbreiding van je huidige beveiligingsmaatregelen zijn.
Herstel
Als je het slachtoffer wordt van een cyberaanval gaan specialisten aan de slag om de schade zo snel mogelijk te herstellen. Bijvoorbeeld om je website weer bereikbaar te maken.
Vergoeding
Je bent verzekerd tot een maximum bedrag. Dit kan uitgekeerd worden in de volgende vier gevallen:
Aansprakelijkheid
Wanneer je netwerk wordt gehackt, kunnen er vertrouwelijke (klant)gegevens in verkeerde handen vallen, waarna je hiervoor aansprakelijk wordt gesteld. Dit valt niet onder de reguliere aansprakelijkheidsverzekering.
Boetes
Je bent verplicht om persoonsgegevens goed te beveiligen volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Als er na een cyberincident persoonsgegevens in verkeerde handen terechtkomen, is er sprake van een datalek. Dit kunnen gegevens van je klanten zijn, maar ook de persoonlijke gegevens van je werknemers. Bij overtreding van de meldplicht datalekken kun je een boete krijgen.
Schade
Een virus kan je computer, server of software zo beschadigen dat die onbruikbaar worden. Deze schade wordt vergoed.
Winstverlies
Na bijvoorbeeld een DDoS-aanval of een aanval met ransomware is je webwinkel tijdelijk onbereikbaar. Dit leidt tot omzetverlies, terwijl de vaste lasten doorlopen. De meeste verzekeringen vergoeden tijdelijk je vaste lasten en de misgelopen brutowinst.
4. Wat kost een cyberverzekering?
De premie van een cyberverzekering varieert per onderneming. Het vaststellen van de premie is afhankelijk van het te verzekeren bedrag, je omzet, je branche en het soort bedrijf dat je hebt.
Wil je een indicatie van de kosten voor jouw bedrijf? Bekijk dan een aantal rekenvoorbeelden van ondernemingen in verschillende branches.
Als je wilt weten wat jouw risico’s zijn rondom cybercrime en wat de exacte kosten zijn voor een cyberverzekering, neem dan contact met ons op.
Bron: Ondernemen met Personeel