Voor wie is het transportrisico?

Tijdens internationaal transport van goederen kan er van alles mis gaan. Dat is zowel vervelend voor de vervoerder als voor de afzender en de ontvanger. Maar wie draagt nu precies welk risico? En hoe verzekert u zich?

 

Als u afzender of ontvanger bent van de goederen, bent u een zogenaamde ladingbelanghebbende. U kunt dan afspraken vastleggen in een leveringsconditie, bijvoorbeeld een Incoterm. Deze is opgesteld door de Internationale Kamer van Koophandel en vermeldt precies op welk moment tijdens het transport het risico en de kosten van de ene op de andere partij overgaan. Koper en verkoper hebben de keuze uit verschillende Incoterms. Bij sommige is de leverancier verplicht de lading te verzekeren.

Vervoerder niet altijd aansprakelijk
De vervoerder moet in principe de goederen afleveren in de staat, waarin hij ze ontvangen heeft. Raken de goederen tijdens de reis beschadigd, dan moet hij die schade vergoeden. Hij kan de aansprakelijkheid voor de schade verzekeren. Maar dat is voor u als belanghebbende geen reden om achterover te leunen. U kunt verschillende redenen hebben om ook een verzekering af te sluiten. De vervoerder is bijvoorbeeld niet altijd aansprakelijk voor de schade. Het kan ook zijn dat hij maar tot een bepaald maximum aansprakelijk is of dat hij gewoon niet in staat is de schade te vergoeden. En wat als het vervoer vertraagd is? U kunt dan op uw beurt misschien niet op tijd leveren. Hoewel er geen sprake is van beschadigde goederen, heeft u toch een financiële strop. Is dat te verzekeren?

Maatwerkadvies
Als u goederen laat vervoeren naar het buitenland of als er goederen naar u toe vervoerd worden, kom dan eens praten over de manier waarop u zich verzekert voor het transportrisico. Wat de beste verzekeringsoplossing is hangt af van verschillende factoren. Een goede analyse is dus noodzakelijk. Neem contact op met ons kantoor voor een maatwerkadvies.