Problemen door onbetaalde rekeningen

Als kleine ondernemer of zzp’er heeft u er hoogstwaarschijnlijk ook mee te maken: klanten die te laat betalen. Wat zijn uw mogelijkheden om de wanbetalers op andere gedachten te brengen?

 

Een constante cashflow is belangrijk voor uw onderneming en te veel onbetaalde facturen kunnen uw bedrijf de kop kosten. Toch meldt OpenCompanies – een initiatief van bedrijfinformatiespecialist Graydon – dat 86 procent van de ondernemingen tot 10 werknemers wel eens te maken heeft met klanten die hun rekening te laat betalen. Ruim de helft zei zelfs dit regelmatig mee te maken. In totaal hebben deze ondernemers nog 720 miljoen euro aan rekeningen openstaan.

Betaling rekken
Wettelijk gezien geldt er standaard een betalingstermijn van 30 dagen. Wel kunt u schriftelijk met uw klant wel een termijn van 60 dagen overeenkomen. Een nog langere betalingstermijn mag alleen als dit niet nadelig uitpakt voor één van de contractpartijen. In de praktijk trekken veel grote bedrijven zich echter niets aan van de wettelijke betalingstermijn. Zij rekken de betaling soms wel tot 90 dagen of meer. De klachten hierover van mkb-leveranciers hebben nu ook de politiek bereikt. Minster Kamp van Economische Zaken heeft aangekondigd onderzoek te doen naar het betalingsgedrag tussen bedrijven, met name tussen grote concerns en het mkb.

Relatie met de klant
U staat als leverancier niet helemaal machteloos tegenover de wanbetaler. Zo kunt u vertragingsrente eisen en een vaste kostenvergoeding van 40 euro per vertraagde betaling in rekening brengen. Maar veel mkb’ers vinden het moeilijk om deze maatregelen te treffen. Ze willen de relatie met de klant niet verspelen.

Hoe krijgt u uw geld op tijd binnen?
 

• Bel de debiteur en vraag vriendelijk wanneer de rekening betaald wordt. Zo’n persoonlijke benadering heeft meestal veel effect.

• Blijft de betaling desondanks uit, stuur dan een betalingsherinnering waarin u ook vermeldt dat u rente en incassokosten in rekening brengt als er niet op tijd betaald wordt.

• Nog steeds niet betaald? Schakel een incassobureau in. Vaak legt een sommatie van zo’n bureau meer gewicht in de schaal. Als u een zakelijk rechtsbijstandverzekering heeft, valt daar meestal ook een incassoprocedure onder.

• In het uiterste geval kunt u een gerechtelijke incassoprocedure starten. Dan is deskundige rechtsbijstand zeer welkom. Met een zakelijke rechtsbijstandverzekering hoeft u zich over die kosten geen zorgen te maken.


Neem contact op met ons kantoor voor informatie en advies over een zakelijk rechtsbijstandsverzekering.